>>>Замовити оригінальне виконання курсової роботи  |    Додайте свої файли на сайт та ЗАРОБЛЯЙТЕ  ГРОШІ    | Ви увійшли як Гость · Група "ГостіВихід
Меню сайта
БІБЛІОТЕКА
    Скрипт для определения стоимости сайта
     Каталог статей
    Головна » Статті » Право України » 2004, № 1

    Строки за проектом Кодексу України про адміністративні проступки

    БАБ'ЯК А., Строки за проектом Кодексу України про адміністративні проступки


    Категорія часу безпосередньо пов'язана з категорією строків. У правових приписах як засіб впливу на поведінку людей використовується не філософська категорія «час», а правова — «строк».
    Строк, з одного боку, можна розглядати як відрізок часу або його певний момент. І у цьому розумінні до строку застосовуються основні якості часу, їх співвідношення можна виразити як співвідношення загального і окремого. Але, з іншого боку, строк — це й суб'єктивне явище, оскі-льки він встановлюється людьми і служить способом врегулювання суспільних відносин на основі виміру об'єктивного часу, який минає. Виходячи з наведеного, необхідно погодитися з тими нау-ковцями, які співвідношення часу і строку оцінюють як співвідношення об'єктивного і суб'єктив-ного! [1, 9]. З вище зазначеного випливає, що строк діалектичне з'єднує і співвідносить дві сторо-ни - - об'єктивну і суб'єктивну.
    Правова категорія строків досліджувалася багатьма вченими різних галузей права. Так, Д.Бахрах, який досліджував строки в адміністративному законодавстві, зазначав: щоб юридичне грамотно вирішити питання про строки, необхідно врахувати чотири юридичні важливі обстави-ни: по-перше, встановлений законом розмір строку; по-друге, коли і з якого юридичного факту він починає обчислюватися; по-третє, коли який юридичний факт припиняє обчислення останнього або перериває його; яку годину закон не включає (включає) у обчислюваний строк[2, 509].
    Л.Васильєв, досліджуючи інститут строків у кримінальному процесі, вважав: строки, вре-гульовані кримінально-процесуальним правом, необхідні для реалізації кримінально-процесуальних норм у правовідносинах, які виникають у часі кримінальнепроцесуальних дій уча-сників процесу, здійснюваних у строго визначеній послідовності з метою досягнення завдань кри-мінально-судового провадження і характеризуються визначеною тривалістю існування[3, 37].
    Наприклад, В.Луць зазначає, що у цивільному законодавстві з терміном «строк» завжди асоціюється конкретний період (момент) часу, а не час взагалі[4, 27]. В.Перепе-люк, даючи визна-чення процесуального строку в адміністративному процесі, вважає: це визначений нормативним актом відрізок часу, що обчислюється за встановленими правилами, протягом котрого уповнова-жені особи вправі вчиняти процесуальні дії, виконати обов'язок, або момент часу, в який належить вчинити процесуальну дію[5, 185].
    На сьогодні адміністративним законодавством не чітко врегульовано поняття строку. На підставі викладеної вище точки зору можемо надати визначення строку за адміністративним зако-нодавством. Таким чином, процесуальний строк — це встановлені кодексом, іншими правовими актами або призначені судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії.
    Прийняття у 1996 р. Конституції України стало початком якісно нового етапу розвитку су-спільства І держави, правової системи України. Вона закріпила основні принципи: верховенства права, законності, рівності всіх перед законом.
    Концепція адміністративної реформи[6] передбачає подальшу систематизацію адміністра-тивного законодавства шляхом її кодифікації. В результаті останньої має бути сформований Адмі-ністративний кодекс України, який включатиме окремі кодекси, один з них — Кодекс України про адміністративні проступки (далі -- КУпАП)[7]. Його текст активно розробляється спеціально ство-реною для цього робочою групою.
    Але норми даного Кодексу не є досконалими, особливо, що стосується поняття та регламе-нтації строків. Тому автор даної публікації спробує дослідити та регламентувати цю правову кате-горію, яка є однією з основних щодо захисту прав і свобод фізичної та юридичної особи, конкре-тизації діяльності юрисдикційних органів.
    Проект КУпАП складається з трьох частин, кожна з яких регламентує строки, що обчис-люються годинами, днями, місяцями та роками. Загальна частина проекту включає строки, які ре-гламентують адміністративні стягнення. Серед них слід відмітити наступні.
    На строк від сорока до ста годин, не більше чотирьох годин на добу застосовуються гро-мадські роботи (ст. 39). На строк до тридцяти діб за окремі види адміністративних проступків установлюється і застосовується адміністративний арешт (ст. 40). Нормою ст. 38 проекту передба-чені виправні роботи, які застосовуються на строк до трьох місяців. Тимчасова заборона (зупинен-ня) окремих видів діяльності об'єднання громадян може бути застосована на строк до трьох міся-ців. За поданням легалізуючого органу чи прокурора суд може продовжити цей термін, але загаль-ний строк заборони окремих видів діяльності не може бути більше шести місяців (ст. 44). Аналогі-чні строки закріплені у ст. 45 «Тимчасова заборона на здійснення всієї діяльності об'єднань грома-дян». Статтею 36 регламентовано, що позбавлення спеціального права, наданого фізичній особі, застосовується на строк до трьох років за грубе або систематичне порушення порядку користуван-ня цим правом. На строк до п'яти років застосовується позбавлення права займати певні посади або займатися певною діяльністю (ст. 37). Таким чином, у проекті КУпАП передбачено такі стро-кові категорії як година, доба, місяць, рік.
    Проектом КУпАП не встановлені такі строкові рамки як тиждень, квартал. А це є складо-вими поняття строків; і вони повинні враховуватися при накладенні стягнення.
    Тому пропонуємо ч. 2 ст. 39 проекту КУпАП викласти у наступній редакції: «Громадські роботи застосовуються на строк від сорока до ста годин, не більше 20 годин на тиждень». На мою думку, необхідно внести зміни у ч. 1 ст. 37 проекту, а саме: «Позбавлення права займати певні по-сади або займатися певною діяльністю застосовується на строк до трьох років як основне чи дода-ткове стягнення».
    Нормами ст. 53 проекту передбачено строки накладення адміністративного стягнення. Останнє може бути накладене не пізніше як через три місяці з дня вчинення проступку, а при три-ваючому проступку -три місяці з дня його виявлення. У разі відмови у порушенні кримінальної справи або її закритті, але при наявності у діях порушника ознак адміністративного проступку стя-гнення може бути накладено не пізніше як через місяць з дня прийняття рішення про відмову в порушенні кримінальної справи або про її закриття. На мій погляд, тримісячний строк накладення адміністративного стягнення дуже розтягнутий, що призведе до зволікання з накладенням стяг-нення на особу, яка вчинила проступок. Доцільним, на мою думку, є двомісячний строк.
    Особлива частина проекту КУпАП передбачає у санкціях статей строкові рамки адмініст-ративних стягнень за вчинення адміністративних проступків.
    1. Позбавлення права керування транспортними засобами.
    а) на строк від 3 до 6 місяців (ст. 365; ч. З ст. 384; ч. 1 ст. 399; ч. 1 ст. 401; ст. 439);
    б) на строк від 6 місяців до 1 року (ст. 385; ч. З ст. 399; ч. 2 ст. 401);
    в) на строк до 9 місяців (ст. 383);
    г) на строк від 9 місяців до 1 року (ч. 1 ст. 386);
    д) на строк від 1 до 3 років (ст. 176; ч. 1 ст. 364; ст. 371; ч. 2 ст. 373; ч. 1 ст. 392; ст. 398);
    е) на строк від 2 до 5 років (ч. 2 ст. 364). Тобто, можемо зробити висновок, що
    проступки, за які передбачено покарання у вигляді позбавлення спеціального права, регла-ментуються строковими категоріями: місяці, роки.
    2. Позбавлення права займати певні посади:
    а) на строк до 3 років (ст. 273; ч. 2 ст. 274; ст. 275; ч. 2 ст. 276; ст. 277);
    2.1 Займатись певною діяльністю:
    а) на строк до 5 років (ч. 2 ст. 273).
    Таким чином, вище зазначені санкції регламентовані роками.
    3. Виправні роботи:
    а) строком на 1 місяць (ст. 227; ч. 2 ст. 232);
    б) строком до 2 місяців (ч. 2 ст. 212; ст. 514; ст. 516; ст. 524);
    в) строком до 3 місяців (ст. 213; ст. 216; ст. 226; ст. 507; ч. 2 ст. 508; ч. 1 ст. 529).
    Виправні роботи регламентуються місяцями.
    4. Адміністративний арешт:
    а) на строк до 15 діб (ст. 78; ч. 2 ст. 232; ст. 507; ч. 1 ст. 510);
    б) на строк до 30 діб (ч. 2 ст. 226; ст. 508).
    Тобто, адміністративний арешт регламентується добами.
    5. Зупинення дії ліцензії на певний вид підприємницької діяльності:
    а) строком на 2 місяці (ч. 2 ст. 256 щодо фізичних осіб; ст. 332);
    б) строком на 3 місяці (ч. 2 ст. 256 щодо юридичних осіб; ч. 2 ст. 257; ч. 2 ст. 285; ст. 286);
    в) строком на 5 місяців (ч. 2 ст. 261; ч. 2 ст. 332);
    г) строком до 6 місяців (ст. 123; ст. 263; ч. 2 ст. 287).
    Зупинення дії ліцензії на певний вид підприємницької діяльності обумовлений місяцями.
    б.Тимчасова заборона діяльності:
    а) строком до 2 місяців (ст. 191; ст. 199; ч. 2 ст. 255 щодо фізичних осіб);
    б) строком на 3 місяці (ст. 197; ст. 198; ст. 201; ч. 2 ст. 247; ч. 2 ст. 255 щодо юридичних осіб; ч. 2 ст. 284).
    Звідси, тимчасова заборона діяльності регламентується місяцями.
    Підводячи підсумок щодо Особливої частини проекту КУпАП, можемо зробити висновок: законодавець не використовує при реалізації накладення стягнень строкові категорії години, тиж-день. Крім цього, з наведеного вбачається, що санкції проекту КУпАП матимуть значний вплив на порушників, ніж чинний КУпАП.
    Проектом Кодексу передбачена процесуальна частина, що регламентує провадження у справах про адміністративні проступки. Воно, як і вся діяльність, здійснюється у часі та завжди має визначені часові рамки. Важливим принципом даного провадження є оперативність і швид-кість. Оперативність забезпечується чітко регламентованими строками, закріпленими у законах та підзаконних актах. У провадженні строки служать одним з правових способів щодо зміцнення процесуальної дисципліни. Також ця частина Кодексу передбачає виконання постанов про накла-дення адміністративних стягнень.
    Нормою проекту (ст. 601 КУпАП) регламентується, що: протокол надсилається органу (по-садовій особі), уповноваженому розглядати справу про адміністративний проступок. На мою дум-ку, це дає негативну можливість особі, яка складала протокол, розтягнути його передачу на необ-межений час. Тому пропонуємо дану статтю викласти у такій редакції: «Уповноважена особа, кот-ра склала протокол про адміністративний проступок, не пізніше наступного дня після його скла-дання надсилає органу (посадовій особі), компетентному розглядати справу про адміністративний проступок, даний протокол».
    Частина 6 ст. 603 проекту «Доставления порушника» передбачає: «Перебування доставле-ної особи у штабі громадського формування з охорони громадського порядку, приміщенні вико-навчого комітету селищної, сільської ради не може тривати більш як одну годину, якщо не встано-влено інше». На мою думку, вказана частина статті належить до адміністративного затримання; і вона повинна бути виключена.
    Строки адміністративного затримання регламентуються ст. 607 проекту КУпАП. А саме: адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративний проступок, може тривати не бі-льше як три години. В необхідних випадках для встановлення особи і з'ясування обставин просту-пку --до трьох діб з повідомленням про це письмово суд протягом двадцяти чотирьох годин з мо-менту затримання.
    Іноземців, які ухиляються від виїзду з України, може бути затримано за рішенням суду на строк, необхідний для видворення у примусовому порядку.
    Строк адміністративного затримання обчислюється з моменту доставления порушника для складання протоколу, а особи, яка була в стані сп'яніння, — з часу ЇЇ витвереження. Але реалізація даної норми складна на практиці щодо визначення тверезості особи. Тому потребує детального процесуального обгрунтування у нормативно-правових актах.
    Строки розгляду справ про адміністративні проступки передбачені проектом КУпАП, а са-ме ст. 624. Справа про проступок розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня одержання орга-ном (посадовою особою), правомочним її розглядати, протоколу про адміністративний проступок та інших матеріалів справи. Існують скорочені строки розгляду та прийняття рішення у справі: до-ба, триденний, п'ятиденний та семиденний строки. Законодавством України може бути передбаче-но й інші строки розгляду справ про адміністративні проступки.
    Нормою проекту ст. 639 КУпАП «Пропозиції про усунення причин та умов, що сприяли вчиненню адміністративного проступку» встановлено: про вжиті заходи протягом місяця з дня надходження пропозиції повинно бути повідомлено орган (посадову особу), який її виніс. Вважаю, запропоновані строки щодо пропозиції про усунення причин та умов, що сприяли вчиненню про-ступку, доцільно передбачені законодавцем і чітко визначають дану процедуру.
    Проектом ст. 642 «Оголошення постанови у справі про адміністративний проступок і вру-чення копії постанови» встановлено, що постанова оголошується негайно після закінчення розгля-ду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або надсилається особі, щодо якої її винесено. Копія постанови у той же строк вручається або надсилається потерпілому на його про-хання.
    Законодавець у проекті КУпАП передбачає: постанову в справі про адміністративний про-ступок може бути оскаржено особою, щодо якої ЇЇ винесено, а також потерпілим або їх представ-никами протягом десяти діб з дня отримання постанови (ст. 644).
    Статтею 648 проекту «Відновлення строку оскарження» закріплено, що у разі пропуску де-сятиденного строку з поважних причин останній за заявою особи, щодо котрої винесено постано-ву, може бути поновлено судом.
    Припинення виконання постанови у зв'язку з поданням скарги або принесенням протесту передбачено ст. 649 проекту КУпАП.
    Стаття 650 проекту «Дії суду після надходження скарги» регламентує: скарга реєструється у канцелярії суду, після чого не пізніше двох діб передається головою суду або його заступником судді відповідного суду. Це є новим запровадженням у категоріях адміністративне-процесуальних строків, які раніше не були визначені.
    Нормою проекту КУпАП встановлено строки розгляду скарги, а саме: районний (міський) суд і обласний суд розглядають скаргу на постанову в справі про адміністративний проступок протягом десяти діб з моменту її надходження.
    Частиною 4 ст. 659 «Рішення суду» передбачено, що копія ухвали або постанови негайно надсилається особі, яка подавала скаргу. Термін «негайно» має характер невизначеності і дає мо-жливість вчиняти певні дії на власний розсуд. На мою думку, раціональніше і юридичне грамот-ніше, коли законодавством чітко вказані строки. Це не дасть змогу посадовим особам зловживати своїм посадовим становищем і затягувати матеріали при розгляді справи та надасть можливість виконувати певні процесуальні дії у визначені законом строкові рамки.
    З урахуванням наведеного пропоную ч. 4 ст. 659 проекту КУпАП викласти у такій редакції: «Копія ухвали або постанови протягом однієї доби надсилається особі, яка подала скаргу».
    Таким чином, проведене дослідження строків у проекті КУпАП дає можливість запровади-ти нові норми або внести зміни для удосконалення існуючого тексту. Це дасть можливість якнай-швидше прийняти даний Кодекс. А поняття строків у адміністративно-процесуальному законодав-стві потребує подальшого дослідження і не обмежується
    тільки аналізом чинного КУпАП або проекту КУпАП. Оскільки чим чіткіше врегульовано процесуальне законодавство, тим досконалішим і конкретнішим воно буде.

    Використана література: 1.Грибанов В.П. Сроки в гражданском праве. — М., 1967. — 49 с.
    2. Б а х р а х Д.Н. Административное право России: Учеб, для вузов. — М., 2000. — 640 с.
    3. Васильєв Л.М. Процессуальные сроки в советском уголовном судопроизводстве: Дис. канд. юрид. наук. — М., 1971.
    4. Л у ц ь В.В. Строки в цивільних правовідносинах: Конспекти лекцій з спецкурсу. -Львів, 1992. - 108 с.
    З.Перепелюк В.Г. Адміністративний процес. Загальна частина: Навч. посіб. -Чернівці, 2003. - 367 с.
    6. Указ Президента України від 22 липня 1998 року № 810/98 «Про заходи що-до впровадження концепції адміністративної реформи в Україні // Збірник Указів Президента України 1998 липень-вересень. Вип. № 231. — С. 86—87.
    7. Проект Кодексу України про адміністративні проступки // Internet. -- http:// www rada.ru
    Рекомендовано до друку кафедрою адміністративного права Національної академії внутрі-шніх справ України.
    Категорія: 2004, № 1 | Додав: Admin (08.11.2009)
    Переглядів: 1532 | Теги: Строки за проектом Кодексу України | Рейтинг: 0.0/0 |
    Всього коментарів: 0
    Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
    [ Реєстрація | Вхід ]
    Copyright MyCorp © 2024
    Форма входу
    • Реєстрація на сайті
    Пошук по сайту від Yandex

    Гість, ми ради вас бачити. Пожалуйста зареєструйтесь або авторизуйтесь!
    Статистика

    Онлайн всього: 2
    Гостей: 2
    Користувачів: 0
    Система Orphus
    Пошук
    Категорії розділу
    2004, № 1 [27]
    2004, №2 [12]
    Пошук
    Категорії розділу
    2004, № 1 [27]
    2004, №2 [12]
    Пошук
    Категорії розділу
    2004, № 1 [27]
    2004, №2 [12]
    Rambler's Top100